Wednesday, April 18, 2012

KEPIMPINANPENDIDIKAN

1.0 PENGENALAN
Sekolah cemerlang merupakan sekolah yang mempunyai tahap pengurusan yang paling sistematik dalam melaksanakan semua aktiviti-aktiviti tidak kira dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan aktiviti kokurikulum sekolah. Ini melambangkan sekolah tersebut berkemampuan untuk menyeimbangkan pencapaian pelajar dari segi pelajaran dan juga kokurikulum. Apabila ini terjadi, definisi sekolah cemerlang sudah dapat dicapai oleh mana-mana sekolah yang telah Berjaya melakukan penyeimbangan dalam pencapaian pelajar dari semua aspek yang selalunya sangat dititikberatkan dalam semua sekolah-sekolah.
Dalam merealisasikan sekolah cemerlang ini, seorang dalam sekolah mestilah mengambil peranan tersebut. Dengan kata lain guru besar sebuah sekolah adalah orang yang paling bertanggungjawab dalam pengurusan ini. Ini adalah kerana guru besar yang memberikan arahan dalam pengurusan sekolah. Sekiranya guru besar itu tidak mengendahkan sekolahnya ini akan mendatangkan kesan yang sangat besar terhadap sekolah tersebut dan definisi sekolah cemerlang tidak akan dapat dilaksanakan disekolah tersebut yang akan menyebabkan prestasi dan pencapaian pelajar menurun. Akhirnya, apa yang dikatakan dengan sekolah cemerlang akan hilang begitu sahaja tanpa ada orang yang menghalang disebabkan perkara ini tidak diambil berat oleh pengurusan sekolah.
Terdapat satu teori kepimpinan yang sangat sesuai dalam pengurusan sebuah sekolah. Teori tersebut adalah Teori Pengurusan Matlamat. Teori ini mempunyai pengenalannya yang tersendiri dan sangat sesuai dalam merealisasikan sekolah cemerlang. Sekiranya sekolah itu diuruskan berdasarkan teori ini, mungkin sekolah itu akan menjadi sekolah cemerlang kerana mengikut teori ini pengurusan sekolah tersebut sudah disusun mengikut keperluan sekolah dan telah dibuktikan berkesan dalam pengurusannya. Teori ini juga menerangkan pengurusan yang bermula daripada pengurusan paling asas dan berakhir dengan pencapaian yang akan membawa sekolah kepada apa yang dipanggil dengan sekolah cemerlang.
2.0 CIRI-CIRI KEPIMPINAN YANG PERLU WUJUD DI DALAM KEPIMPINAN SEKOLAH CEMERLANG
Menurut G. Binney et al (1997), sesebuah sekolah cemerlang yang telah dibentuk akan melambangkan identitinya yang tersendiri. Sebuah sekolah seharusnya melambangkan tempat untuk menimba ilmu dan juga sebagai sebuah institusi yang memberi perkhidmatan serta sumbangan kepada masyarakat sama ada dalam bentuk bimbingan atau khidmat nasihat, dan pengajaran dan pembelajaran lain. Untuk mencerminkan identiti atau nilai-nilai tinggi sebagai sekolah hendaklah memainkan peranan yang diharapkan oleh masyarakat khususnya dan masyarakat awam amnya. Dengan demikian fungsi sesebuah sekolah itu didapati berbeza dengan organisasi-organisasi lain.
Di dalam sesebuah organisasi sekolah cemerlang, ia mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Jika dibandingkan antara kedua-dua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilangan hierarki (tingkat) aktiviti dan bilangan kakitangan pengurusan pada setiap tingkat. Misalnya, organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti dan setiap tingkat autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggung-jawab kepada ketua-ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi (Mohd Salleh. L, 2002).
Selain itu, di dalam sesebuah organisasi, terdapat pembahagian kerja berdasarkan jenis pekerjaan atau bahagian yang diwujudkan. Pada umumnya, organisasi pembuatan mewujudkan bahagian-bahagian seperti bahagian pentadbiran. Di bahagian pentadbiran, terdapat beberapa unit lain mengikut tanggungjawab yang tertentu.
Bagi menentukan aktiviti organisasi supaya berjalan dengan lebih teratur seperti yang dirancangkan, ia memerlukan sistem pengawasan, penyelarasan dan pengawalan ke atas perjalanan aktiviti. Dengan demikian, di dalam sesebuah organisasi, peraturan, dasar, prosedur, dan sistem hubungan hendaklah dijelaskan kepada kakitangan dengan jelas dan nyata.
Keempat-empat ciri yang disebutkan di atas hendaklah wujud di dalam sesebuah organisasi sekolah. Penentuan sama ada organisasi itu berkesan, efisien atau tidak, bergantung kepada sejauh mana keempat-empat ciri itu diseleng-garakan, disusun, dan diamalkan.
Menurut Zainal A.M (1999), apabila organisasi telah diwujudkan mengikut keempat-empat ciri seperti yang diterangkan di atas, masalah yang akan timbul ialah bagaimana organisasi itu harus diuruskan dengan sempurna, berkesan dan mencapai matlamat yang dirancangkan. Tanpa pengurusan yang betul, pelbagai masalah mungkin akan timbul, baik dari segi pantadbiran, proses pengajaran dan inventori hinggalah kepada masalah peribadi di kalangan ahli organisasi sekolah (pengetua, guru-guru, pentadbir, murid dan sebagainya).
2.1 CIRI-CIRI KEPIMPINAN BERDASARKAN TEORI PENGURUSAN MATLAMAT
Ciri-ciri kepimpinan yang perlu wujud dapat dibahagikan kepada beberapa fungsi bergantung kepada cara kita mengelaskan fungsi-fungsi perancangan, penyusunan, penyelarasan, penstafan, dan pengawalan. Pada amnya, ciri-ciri ini adalah dipanggil fungsi pengurusan dan fungsi pengurusan dibahagikan kepada empat sahaja, iaitu perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan (Zainal A.M,1999).
Proses atau fungsi pengurusan dapat dibahagikan kepada beberapa fungsi bergantung kepada cara kita mengelaskan fungsi-fungsi perancangan, penyusunan, penyelarasan, penstafan, dan pengawalan. Pada amnya, fungsi pengurusan dibahagikan kepada empat sahaja, iaitu perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan (Zainal A.M,1999).
2.1.1 Perancangan
Sebelum pihak pengurusan memulakan aktiviti organisasi, perancangan hendaklah dibuat terlebih dahulu. Pada peringkat perancangan, perkara yang perlu dipersoalkan adalah seperti berikut: (1) Tujuan dan objektif yakni termasuk mengenal pasti perkara yang ingin dicapai oleh sesebuah organisasi sekolah berdasarkan matlamat penubuhan organisasi tersebut dan prestasi yang diinginkan. (2) Strategi organisasi: Apabila matlamat dan tujuan telah ditakrifkan dengan jelas, organisasi perlu mencari jalan (strategi) untuk mencapai matlamat dan tujuan seperti yang diharapkan itu. (3) Langkah seterusnya, pihak pengurusan harus mengatur program atau projek mengikut strategi yang berasaskan matlamat sekolah.
masalah yang akan timbul ialah bagaimana organisasi itu harus diuruskan dengan sempurna, berkesan dan mencapai matlamat yang dirancangkan. Tanpa pengurusan yang betul, pelbagai masalah mungkin akan timbul, baik dari segi pantadbiran, proses pengajaran dan inventori hinggalah kepada masalah peribadi di kalangan ahli organisasi sekolah (pengetua, guru-guru, pentadbir, murid dan sebagainya.
Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) boleh dimasukkan dalam ciri-ciri kepimpinan yang perlu wujud dalam kepimpinan sekolah cemerlang. ini dapat digunakan bagi pencapaian matlamat dalam sesebuah sekolah dengan menilai prestasi adalah objektif atau diaplikasikan dalam bentuk Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives). Pada akhir penentuan masa objektif yang ditentukan (bulanan, suku tahun, setengah tahun atau tahunan) oleh sesebuah organisasi sekolah akan menilai bagaimanakah prestasi mereka. Sekiranya objektif tersebut dipilih secara berhati-hati untuk mendapatkan dimensi prestasi yang sebenar di dalam jawatan dan penulisan pekerja. Mereka boleh bersiap-sedia untuk dinilai dan penilaian yang tepat mengenai prestasi kerja mereka secara keseluruhan (Leo A.M,1994).
Pengurusan yang berkualiti dan berwibawa adalah mustahak untuk menggerakkan sesuatu organisasi atau kumpulan untuk melaksanakan tugas bagi mencapai objektif dan matlamat. Konteks perubahan hari ini adalah berkait rapat dengan sifat berani mencuba dan menanggung risiko. Ini bermakna pengurus hari ini perlu mempunyai kesanggupan untuk menerima dan melaksanakan perubahan dan bersikap terbuka.
Seterusnya, kita juga perlu melihat apakah fokus dalam bidang pendidikan. Seperti yang kita sedia maklum, bidang pendidikan perlu ada kurikulum, ko-kurikulum, buku teks, gred, pedagogi, bangunan sekolah dan pelajar. Manakala pelajar pula adalah insan yang bernyawa yang mempunyai perasaan dan karekter peribadi masing-masing yang bukan mudah untuk dibentuk dan perlu diproses dalam jangka masa yang panjang. Begitu juga dengan peranan guru dan pentadbir dalam hubungan dengan kedudukan dan peranan pelajar. Sememangnya di sekolah, guru dan pentadbir memainkan peranan yang sangat penting kerana kejayaan seseuatu sekolah tersebut banyak bergantung kepada peranan guru dan pentadbir itu sendiri. Ini kerana guru dan pentadbirlah yang berperanan untuk membentuk pelajar ke arah yang lebih baik atau sebaliknya. Bukanlah mudah untuk membentuk pelajar seperti mana yang dikehendaki oleh guru dan pentadbir (Abdul Rahim A.R, 2001). Sekiranya sebuah sekolah yang mempunyai guru dan pentadbir yang terlalu mementingkan disiplin, adakah ia dianggap berjaya apabila para pelajar mematuhinya atau sebenarnya wujud satu tekanan dalam diri pelajar tersebut. Adakah kita boleh mengatakan sekolah itu berjaya dan berkesan sekiranya semasa proses pengajaran dan pembelajaran semua pelajarnya senyap. Sudah pasti dalam hal ini ada pro dan kontra bagi jawapannya.

2.1.2 Penyusunan
Penyusunan melibatkan kerja menstruktur organisasi dan penstafan (proses pengambilan kakitangan). Struktur organisasi menunjukkan pembahagian kerja mengikut aktiviti (pemasaran, kewangan, pemprosesan dan lain-lain), tingkat (hierarki) autoriti, penyelarasan melalui peraturan dan dasar serta prosedur yang dibuat. Penstafan meliputi perancangan sumber manusia, pengambilan dan pemilihan kakitangan, orientasi dan latihan, penilaian prestasi, program peningkatan produktiviti dan kualiti, program keselamatan dan kesihatan kakitangan, dan program kebajikan dan perkhidmatan kakitangan.
Penilaian prestasi kakitangan dalam bidang pendidikan tidak sahaja bergantung kepada keputusan peperiksaan pelajar tetapi ianya bergantung kepada proses pembelajaran yang dapat diwujudkan oleh seseorang pendidik semasa di dalam kelas. Penilaian prestasi seseorang pendidik itu boleh dibuat atau dinilai daripada perspektif yang luas dan secara khusus boleh difokuskan kepada beberapa aspek penting yang dapat menunjukkan ciri-ciri keunggulan dan kewibawaan seseorang guru atau pendidik.
Prestasi yang berbeza-beza ini dapat menunjukkan wujudnya kualiti guru yang berbeza dalam profesion perguruan khususnya berhubung dengan perkembangan dan keterampilan seseorang guru. Antara ciri-ciri yang diambil kira dalam menilai prestasi pendidik adalah:
I. Inisiatif/daya usaha.
II. Dedikasi.
III. Perancangan.
IV. Kerjasama.
V. Kepimpinan.
VI. Kepakaran.
VII. Integriti.
VIII. Keaktifan (assertiveness)
IX. Pengurusan masa.
Menurut Shanti. R (2002), seluruh sekolah di Malaysia mempunyai misi dan visi yang tersendiri. Dalam misi dan visi tersebut telah digariskan nilai-nilai yang terkandung dalam misi dan visi dan nilai-nilai yang ingin diutamakan oleh pengurus di sesebuah sekolah. Hal ini menunjukkan bahawa semua pengurus sesebuah organisasi sekolah memahami akan intipati yang terkandung dalam misi dan visi sekolah seperti nilai kerjasama, tanggungjawab, ketabahan, ketrempilan, dan dedikasi. Oleh itu, misi dan visi merupakan komponen yang penting dalam menentukan pencapaian Pengurusan Matlamat Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives)yang berobjektifkan sesuatu pencapaian dalam sesebuah organisasi sekolah. Penyataan misi mempunyai hubungan yang rapat dengan wawasan yang menyediakan satu arah yang jelas tentang keadaan sekarang dan masa depan yang ingin ditujui. Visi pula memberikan panduan kepada tindakan pengetua di samping meningkatkan kometmennya secara berterusan. Namun begitu agar visi ini dapat menjadi realiti, pengetua haruslah membina visi berkongsi yang dapat menjadi pendorong bagi komitmen staf, pelajar, dan juga ahli masyarakat di sekitar sekolah.
Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) juga dapat mewujudkan satu tahap kerjasama yang baik antara guru besar, staf, pelajar, dan juga ahli masyarakat di sekitar sekolah. Keaddaan ini memberikan satu gambaran yang positif untuk mencapai misi dan visi dalam sesebuah organisasi sekolah. Keadaan dimana pengurus sahaja yang mampu manjalankan tugas secara bersendirian untuk operasi sesebuah organisasi sekolah telah berakhir. Kita tidak lagi mempercayai bahawa seorang pemimpin mampu menjalankan tugasnya bersendiri untuk keseluruhan organisasi sekolah tanpa bantuan daripada seluruh warga organisasi sekoah dan masyarakat umum. Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) akan berada pada tahap yang baik apabila penyertaan ibu bapa dan komuniti setempat kepadda sekolah dalam memberikan kerjasama dari segi bantuan kewangan, idea untuk kemajuan pelajar dan juga sekolah. Hal yang demikian boleh menunjukkan bahawa tahap perlaksanaan Pengurusan Matlamat (MBO) mempunyai keberkesanannya (Shanti. R, 2002).
2.1.3 Pengarahan
Pengarahan merupakan fungsi penting untuk menjamin aktiviti organisasi berjalan dengan teratur dan sempurna dalam suasana yang harmoni. Untuk mencapai matlamat ini faktor-faktor motivasi, kepimpinan, dan sistem komunikasi perlu diberi perhatian oleh pihak pengurusan. Sebuah organisasi sekolah berupaya menambahkan bilangan pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik, sahsiah, sukan dan sebagainya dengan menggunakan kuantiti input yang sama atau kurang, organisasi tersebut dianggap telah meningkatkan kecekapannya. Kecekapan juga bermaksud apabila pengurus membuat tugasnya dengan cekap dan berjaya. Keberkesanan boleh diukur dari segi sama ada pengurus (guru besar) membuat kerja yang betul dan matlamat organisasi berjaya dicapai. Contohnya, organisasi disifatkan tidak berkesan apabila ia gagal mencapai matlamatnya disebabkan oleh pelaksanaan rancangan yang lemah atau kerana kegagalan pihak pengurusan meramal perubahan persekitaran organisasi dengan lebih tepat.
Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) dalam sesebuah organisasi sekolah akan menghasilkan sebuah organisasi yang kreatif dan inovatif bagi menjadikan sekolah sebuah organisasi yang dinamis untuk mengembangkan pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia. Perubahan-perubahan dunia yang mendadak dan sukar sekaligus memerlukan sekolah juga berubah yang bertujuan menyediakan pelajar dengan kemahiran dan ketrampilan perlu bagi masa depan mereka. Namun begitu, sekolah yang merupakan institusi yang paling lambat berubah, masih bersifat konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa. Oleh itu, pengarahan pihak atasan adalah sangat penting untuk mengatasi masalah ini.
Lantaran itu, Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) dalam kalangan pengurus sekolah-sekolah di malaysia adalah amat diperlukan sekali bagi mewujudkan sekolah yang cemerlang. Pengurusan Matlamat Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) akan menjadikan proses pengurusan sesebuah sekolah itu bersifat proaktif dalam pembinaan masa depannya. Penekanan kepada amalan Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) menjadi lebih penting. Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) adalah satu proses pengurusan yang memberikan tumpuan kepada aspek halatuju dan prestasi jangkia panjang sesebuah organisasi dengan memberikan penekanan secara berterusan kepada operasi-operasi penggubalan, perlaksanaan, penilaian dan penambahbaikan strategi-strategi tertentu.
Pengurus sekolah ialah Guru Besar yang bertanggungjawab ke atas guru-guru, pelajar-pelajar dan kakitangan. Peranan guru besar ialah mengkoordinasi, memberi arahan terus dan membantu tugas kakitangan di sekolah dalam mencapai objektif organisasi, menilai perhubungan ahli dalam organisasi serta membentuk iklim psikologi berorganisasi di sekolah. Tanggungjawab mengurus sekolah dipikul oleh guru besar sekolah berkenaan. Ini adalah berdasarkan Panduan Tugas Pengetua yang dikeluarkan oleh Bahagian Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia yang menyebutkan bahawa tugas-tugas yang ditetapkan termasuklah, kurikulum, kokurikulum, pentadbiran, perkhidmatan dan perjawatan, kewangan, harta benda dan kawalan, perhubungan serta iklim dan budaya sekolah. Pengurus dianggap sebagai nadi atau alat pelaksana utama dalam pentadbiran sesebuah organisasi. Organisasi pula terbentuk dengan cantuman pelbagai anggota yang berbeza dan kesemua ahli anggotanya diikat kepada kepaduan yang satu. Ianya perlu diurus supaya dapat bergerak dengan baik dan seimbang. Orang bawahan dalam organisasi hanya akan terus menyokong kepimpinan organisasi berkenaan selagi gelagat pengurusannya terus meningkatkan kepuasan bekerja mereka (Abdul Rahim A.R, 2001).
2.1.4 Pengawalan
Pengawalan merupakan fungsi terakhir untuk menentukan bahawa prestasi organisasi telah dicapai mengikut perancangan; masalah dalam penyusunan dikenal pasti dan langkah tertentu diambil; faktor-faktor di dalam organisasi, keinginan dan sifat kakitangan yang ada hubungan dengan prestasi dan tingkah laku perlu diberi perhatian dan diawasi.
Selain itu, menurut Ramaiah A.L (1999), seorang pengurus iaitu pengetua atau guru besar sekiranya di sekolah mempunyai pilihan sama ada lebih teknokrat atau birokrat dan mementingkan undang-undang serta peraturan dalam aspek pengurusan di sekolah. Kebanyakan pengetua sekolah lebih bersifat birokratik berbanding teknokratik. Di sekolah, ramai kalangan pentadbir yang memilih pengurusan birokrat. Undang-undang dan peraturan di sekolah juga banyak dipengaruhi oleh kehendak Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah itu sendiri. Sebab itulah kadangkala terdapat perbezaan dari segi undang-undang dan peraturan antara sebuah sekolah dengan sekolah yang lain terutama dari segi berpakaian termasuk warna baju, begitu juga dengan undang-undang dan peraturan yang lain. Terdapat juga banyak perbezaan antara sekolah berasrama penuh dengan sekolah harian biasa terutama dari segi pakaian, waktu persekolahan dan sebagainya begitu juga dengan visi dan misi sesebuah sekolah. Sebagai contoh, terdapatnya perbezaan undang-undang dan peraturan antara SMK Aminuddin Baki iaitu sebuah sekolah kawalan dengan SMK Datok Lokman yang merupakan sekolah harian biasa walaupun jarak sekolah ini berdekatan. Ini kerana sekolah kawalan merupakan sekolah yang mempunyai pelajar yang telah terpilih dari segi akademik iaitu calon-calon UPSR yang hanya mendapat 4A dan 5A sahaja manakala sekolah harian biasa pula adalah sebuah sekolah yang menerima sahaja kemasukan pelajar tidak kira akademik.
Walau bagaimanapun, Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) juga akan memberi kesan kurang baik atau masalah dalam menentukan objektif pendidikan. Di dalam pendidikan, untuk menetapkan sesuatu objektif bukanlah suatu perkara yang mudah. Di dalam sekolah, potensi pelajar perlu diambil kira selain mengembangkan nilai dan kepercayaan, sahsiah, personal kapasiti untuk persediaan mereka dalam masyarakat, pekerjaan dan sebagainya. Selain mengambil kira potensi murid, peranan guru juga penting dan perlu diambil kira. Adakah guru hanya sebagai fasilitator, pembimbing, kaunselor dan sebagainya? Malahan, hasil pengukuran pencapaian objektif dalam pendidikan bukanlah perkara mudah untuk mengukur pencapaian objektif ini di dalam pendidikan. Sebagai contoh sekiranya sebuah sekolah itu mendapat keputusan UPSR yang cemerlang pada tahun ini berbanding pada tahun lepas, adakah objektif pengurusan pendidikan sekolah itu telah tercapai? Begitu juga sekiranya keputusan sekolah A lebih baik dari keputusan sekolah B. Adakah kita beranggapan objektif sekolah A itu tercapai? Dalam hal ini terdapat banyak masalah dan faktor untuk mengukur pencapaian objektif dalam institusi pendidikan. Antaranya termasuklah kawasan atau kedudukan sesuatu sekolah tersebut iaitu sama ada lokasinya dalam bandar, luar bandar , pendalaman dan sebagainya. Faktor ini begitu berpengaruh kerana tedapat banyak perbezaan. Begitu juga dengan sekolah harian biasa dan sekolah kawalan juga ada perbezaan yang ketara. Oleh itu kita tidak boleh mengatakan sesebuah sekolah itu mencapai objektif dan berjaya hanya bersandarkan keputusan peperiksaan sahaja atau keputusan akademik sahaja. Dalam institusi pendidikan seperti sekolah terdapat banyak aspek lain seperti bagaimana hendak mengukur sahsiah begitu juga dengan pencapaian bahasa, penulisan, arithmetik juga tidak boleh diukur secara objektif. Kebanyakan aspek atau ciri-ciri dalam pendidikan adalah bersifat subjektif (Abdul Rahim A.R, 2001).
Dari segi proses pembuatan keputusan dalam pendidikan umumnya dan sekolah khasnya banyak dipengaruhi oleh pelbagai sektor, persatuan atau pertubuhan yang mana setiap mereka ini mempunyai kepentingan dalam pendidikan. Antaranya termasuklah Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran, Pejabat Pendidikan Daerah, exco pendidikan kerajaan negeri, ahli-ahli politik, masyarakat dan lain-lain lagi yang menganggap mempunyai kepentingan dalam pendidikan. Oleh demikian, bukanlah mudah bagi sesebuah sekolah membuat keputusan sendiri kerana perlu merujuk kepada badan-badan yang disebutkan tadi. Kadang-kadang untuk membuat sesuatu projek di sekolah juga bukanlah mudah mendapat untuk mendapatkan keputusan kerana terpaksa berdepan dengan kerenah birokrasi. Di peringkat kementerian, didapati banyak dasar-dasar yang hendak di implementasikan dalam pendidikan di peringkat sekolah. Ada juga di antara dasar-dasar tersebut tidak sesuai untuk diguna pakai dalam kebanyakan sekolah. Setiap dasar yang hendak dijalankan juga melibatkan kos yang banyak. Sebagai contoh dasar PPSMI iaitu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, apabila dasar ini dijalankan maka ia melibatkan kos yang begitu banyak termasuk pemberian elaun kepada guru-guru yang mengajar subjek tersebut, penyediaan bahan P&P termasuk membekalkan laptop kepada guru-guru yang mengajar mata pelajaran tersebut. Apa yang hendak diperkatakan ialah apakah hasilnya memuaskan hati semua pihak? Adakah semua pelajar sudah menguasai kemahiran yang dipelajari dalam Bahasa Inggeris tersebut? Adakah guru-guru begitu komited mengajar bidang tersebut? Sebenarnya banyak kajian-kajian yang dilakukan oleh calon-calon sarjana dan doktor falsafah mengenai bidang tersebut dan banyak pro dan kontranya. Namun yang pasti banyak kos yang telah pun digunakan.


3.0 CIRI-CIRI GURU BESAR DALAM PROSES MEREALISASIKAN SEKOLAH CEMERLANG.
Antara persoalan yang sering timbul di benak kita ialah mengapakah berlaku prestasi sebuah sekolah itu lebih baik daripada sebuah sekolah yang lain? Apakah pula faktor-faktor yang menyebabkan wujudnya senario demikian? Atau adakah perbezaan yang wujud itu disebabkan 'nasib' semata atau kurangnya usaha-usaha melakukan perubahan dan penambahbaikan yang berterusan kerana tidak wujudnya misi, visi, komitmen atau contoh ikutan sama ada dari aspek diri individu atau pihak pengurusan sekolah yang boleh mencetuskan inspirasi dan halatuju yang jelas, betul dan tepat.
Phillip Van Hooser (1998) mendapati bahawa ada tiga unsur penting dalam menentukan kejayaan. Tiga unsur ini berkait rapat antara satu sama lain dan ianya digelar sebagai "Triangle of Success" (yang merangkumi ilmu pengetahuan, kemahiran dan sikap).
Ilmu Pengetahuan: Phillip Van Hooser menyatakan bahawa pengetahuan bukan dimanifestasikan oleh sijil dan diploma, ia juga bukan satu ukuran yang tepat berdasarkan angka gred mata purata atau dengan kekananan dan kelamaan seseorang itu berada di tempat kerja. Pengetahuan sebenar ialah kefahaman (understanding). Dalam kepimpinan, kefahaman terhadap apa yang diperlukan dan dijangkakan oleh pengikut-pengikut daripada pemimpin merupakan pengetahuan kerja yang praktikal.

Kemahiran: Pengetahuan dan kemahiran sama-sama penting. Kedua-duanya sangat diperlukan bagi pembangunan kepemimpinan personal. Ringkasnya, kemahiran sama erti dengan aplikasi. Kebolehan mengaplikasi sesuatu konsep atau idea kepada sesetengah 'task' merupakan satu kelebihan kepimpinan yang tidak dapat dipertikaikan. Kemahiran-kemahiran khusus termasuklah keberanian profesionalisme, ketegaran dan kesabaran serta kemahiran mendengar.

Sikap: Sikap adalah kunci kepada segalanya. Sikap dapat disamakan dengan kehendak. Sesiapa jua boleh memiliki pengetahuan dan kemahiran yan tertentu bagi melaksanakan perkara-perkara besar lagi hebat, tetapi jika tanpa kehendak yang mendorong dan menggerakkan tingkah-laku dan perbuatan maka hasil akhirnya adalah potensi yang tidak dapat direalisasikan. Didapati juga individu-indidvidu yang kurang pengetahuan dan kemahiran tetapi mereka memiliki sikap, kehendak dan dorongan yang cukup kuat dapat mengatasi sebarang halangan yang mereka hadapi dengan jayanya.
Dalam merealisasikan sekolah cemerlang, guru besar selaku pemimpin haruslah memainkan peranannya kerana guru besar yang berhak memberi arahan dalam pengurusan. Oleh itu, sifat guru besar tersebut mestilah mengutamakan sekolahnya kerana ini akan lebih membuatkan guru besar tersebut berasa sekolah tersebut merupakan tanggungjawabnya. Dengan kata lain, ciri-ciri kepimpinan harus wujud dalam sekolah tersebut untuk menjalankan proses merealisasikan sekolah cemerlang. Sebagai seorang pendidik, guru harus menonjolkan sifat-sifat keperhatian yang terpuji yang dapat diterima oleh murid, masyarakat dan rakan sejawat. Dari segi keperibadian, seorang guru perlu memiliki keperibadian dan cirri-ciri berikut:
3.0.1 Tegas
Guru perlu bersifat tegas dan adil di kalangan murid-muridnya kerana dengan bersifat demikian ia dapat mewujudkan rasa hormat pelajar dan kawalan disiplin yang baik. Ketegasan guru membolehkan ia berfungsi sebagai “pendisiplin” bilik darjah yang baik. Apabila ini berlaku, murid-murid akan bertindak mengikut arahan guru tersebut kerana perkara berkaitan disiplin diambil berat oleh guru besar. Sekiranya disiplin pelajar tidak dititikberatkan, ini akan menyebabkan murid-murid akan mengendahan semua arahan yang diberikan oleh guru mereka kerana tiada tindakan yang diambil oleh sekolah tersebut sekiranya murid tidak melaksanakan arahan yang diberikan oleh guru.
3.0.2 Adil
Guru dalam kelasa adalah pengurus dan penilai. Jesteru itu, dia sememangnya tidak dapat lari daripada sifat-sifat adil dalan tindak-tanduk serta keputusan yang diambilnya. Penilaian guru terhadap pelajarnya dinilai secara profesional dan objektif. Sifat adil dalam diri seorang guru sangat penting dalam mencorakkan iklim bilik darjah yang kondusif.
3.0.3 Dedikasi
Sifat dedikansi amat diperlukan bagi membolehkan guru memainkan peranan dengan berkesan dalam profesionnya. Guru yang berdeddekiasi bukan sahaja akan menyempurnakan sesuatu tugas dengan sempurnamalah akan menjalankan tugas-tugas lain di luar waktu kerjanya dengan penuh minat. Sifat dedikasi ii merangkumi daya usaha yang tinggi, tidak mengenal jemu, gigih, tabah, dan ber,motivasi.
3.0.4 Toleransi
Sifat toleransi perlu dimiliki pada setiap guru. Tanpa sikap toleransi, akan menjadi seorang guru itu bertindak tergesa-gesa dan tidak cuba memahami masalah pelajar. Tanpa sikap toleraansi juga memungkinkan seorang guru itu menjadi pemarah, tidak sabar, cepat menghukum, selalu menyindir dimana amalan seumpama ini akan menyebabkan pelajar sentiasa dalam keadaan tertekan dan berasa tidak selamat.
3.0.5 Dinamik
Guru perlu memiliki sifat dinamik supaya dia tiadak ketinggalan ke belakang dalam arus pengetahuan yang semakin berkembang. Sifat dinamik juga akan mencetuskan kesungguhandan motivasi dalan diri seorang guru untuk bertugas dengan lebih bersungguh-sungguh.
3.0.6 Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, menyenaraikan ciri-ciri guru berkesan seperti berikut:
• Bersikap profesional.
• Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
• Kaya ilmu.
• Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
• Bermoral teguh.
• Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
• Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
• Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
• Melengkapkan diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan semasa.
• Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
• Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
• Berupaya melahirkan 'persekolahan berwatak' supaya pelajar mempunyai kekuatan ilmu, berpersonaliti sihat dan serba boleh.
• Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.
• Berupaya membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral, berakhlak mulia, berketrampilanm, pandai menyesuaikan diri dengan situasi tertentu).
• Taat dan setia terhadap perkhidmatannya, mempertahankan martabat profesionnya.
• Menunjukkan kesetiaan kepada kerajaan, bebas pendirian, tidak berbelah bahagi.
• Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.

3.1 TUGAS DAN PERANAN GURU
3.1.1 Sebagai penyemai nilai-nilai murni
Guru sebenarnya adalah pembentuk rupa corak generasi masa depan. Generasi hasil didikan para guru seterusnya akan menjadi pewaris dalam meneruskan tamadun sesuatu bangsa pada masa akan datang. Bagi memastikan guru dapat berperanan sebagai penyemai nilai-nilai murni, guru itu sendiri hendaklah terlebih dahulu mengamalkan nilai-nilai murni yang baik dalam kehidupannya. Hal ini disebabkan oelh kerana guru merupakan model dan tenpat rujukan pelajar serta masyarakat dalam banyak perkara.
3.1.2 Guru sebagai pendidik
Dalam proses P&P di bilik darjah, guru perlu mengambil kesempatan menegur, menasihat dan memberi tunjuk ajar jika murid-murid melakukan nilai-niali negatif. Guru tidak seharusnya bersikap lepas tangan kepada pelajar mereka yang melakukan amalan yang tidak baik dan sebaliknay hanya memberikan tumpuan terhadap tugas-tugas pengajaran semata-mata.
3.1.3 Guru sebagai agen perubahan
Masyarakat dan negara mengaharapkan institusi pendidikan berupaya mambawa perubahan. Pelbagai perubahan yang sedang berlaku di negara kita dalam bidang sosial, ekonomi, dan politik. Sebagai agen perubahan, guru memainkan peranan melaksanakan dasar negara dalam bidang sosial, ekonomi dan sebagainya. Guru diharapkan dapat mempengaruhi masyarakat luar sekoalh memahami dan menerima dasar-dasar negara yang diputuskan. Ini akan menyebabkan masyarakat menjadi lebih peka kepada perubahan yang sedang berlaku.

3.1.4 Guru sebagai model
Murid-murid dapat mampelajari bebarapa perkara berhubung dengan nilai secara tidak langsusng dalam bilik darjah atau diluar bilik darjah. Nilai-nilai murni dapat dipupuk dengan contoh dan teladan melalui kepimpinan dan personaliti guru seperti sikap yang baik, kebersihan, jujur, amanah, rajin, ikhlas dan sebagainya.
3.1.5 Guru sebagai pembimbing dan pemudah cara
Guru seharusnya membimbing pelajarnya dalam segala aspek terutama dalam mengembangkan bakat dan ptensi merka. Melalui aktiviti yang dikendalikan oleh guru seperti perandingan dan permainan guru patu mengambil kesempatan untuk menekankan sifat-sifat kemasyarakantan, kerjasama dan persahabatan antara murid. Ia juga dapat memberi tunjuk ajar dengan berkesan, dapat mengesan kekuatan dan kelemahan pelajar di samping memberi penghargaan kepada mereka.
4.0 Penutup
Dalam konteks pendidikan, Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) mendorong pihak pengurusan sesebuah organisasi untuk membuat perancangan secara rasional, teratur dan jelas. Kejayaan Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) ini amat bergantung ke atas kejayaan aktif kesemua peringkat pengurusan dalam proses penentuan objektif. Program Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) yang berkesan memerlukan sokongan penuh pihak pengurusan atasan. Banyak program Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) gagal disebabkan ketiadaan komitmen di kalangan pengurus atasan. Untuk menjadikan Teori Pengurusan Matlamat (Management By Objectives) berkesan, ketua pihak atasan itu sendiri sepetutnya mempercayai subkordinat dan jimited secara peribadi kepada gaya pengurusan yang bersifat penyertaan.Berdasarkan kepada model-model pengurusan yang ada, kita lihat bukan setakat hubungan guru dan pelajar tetapi juga hubungan guru ini dengan ibu bapa, masyarakat dan sebagainya. Di mana hubungan tersebut lebih luas berbanding dengan bidang professional yang lain.
Menjadi guru berkesan, sekolah berkesan dan pencapaian pendidikan yang gemilang dan cemerlang bukan suatu yang mustahil dicapai. Prasyarat yang utama dan pertama ialah kesediaan dan keanggupan guru-guru sendiri mengubah paradigma, mengubah stail berfikir dan bertindak secara orang-orang profesional dan yang paling penting menjadi seorang guru yang tidak mudah patah semangat. Guru yang profesional sentiasa mempamerkan ciri-ciri kekuatan ilmu dan bertingkah-laku dengan keluhuran etika kerja serta menuntut kefahaman yang jelas dan mendalam, kesungguhan dan komitmen yang tinggi kepada penyempurnaan tugasnnya di sekolah setiap masa dan waktu. Guru yang berjiwa waja tidak mudah mengaku kalah dalam kehidupan kerjayanya di sekolah, dan mempunyai sikap optimistik dalam semua tindakan, serta sedia belajar dari kesilapan dan kelemahan. Orang-orang yang berfikiran dan bersikap optimistik tidak mudah melatah, merungut dan menyalahkan orang lain dan keadaan semata-mata, orang yang optimistik melihat semuanya dari sudut yang serba berkemungkinan berjaya dan meningkat maju, sama ada dari aspek diri peribadi mahu pun aspek organisasi.

No comments:

Post a Comment